Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn dagelijkse mediakost: dan is er weer een pleidooi voor een nieuw onderwijsconcept, dan een notitie over opvoedingsondersteuning, een wetenschapper die op grond van onderzoek een nieuwe manier van leren propageert, dan weer een beleidsmaatregel om de output van het onderwijs te verhogen. De invalshoek van waaruit dat gebeurt, is steeds weer anders. Wat verstaan we vandaag eigenlijk onder opvoeding en onderwijs?Deze vraag is het uitgangspunt van In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap. Ze wordt beantwoord vanuit vier twintigste-eeuwse denkers: Hannah Arendt, Jacques Lacan, Michel Serres en Michael Polanyi. Aan de hand van aan hen ontleende concepten brengt de auteur opvoeding, onderwijs en de activiteiten van opvoeders en leraren in kaart. Opvoeding en onderwijs zijn gericht op het in de wereld laten komen van kinderen en jongeren. Daarvoor zullen opvoeders en leraren hen niet alleen de middelen moeten aanreiken waarmee de mens de wereld heeft ingericht, maar hen ook in staat moeten stellen om met behulp daarvan initiatieven te nemen. Want alleen zo kunnen ze deelgenoot worden en ‘in de wereld komen’. Daarbij gaat het niet om identiteit, maar om subjectiviteit. Een kind of jongere verschijnt als subject - altijd ten overstaan van anderen - als het tegen dingen aanloopt die hij niet begrijpt, als er letterlijk en figuurlijk iets dwars komt te zitten. Dat ‘tegen iets aanlopen’ is een communicatief gebeuren. Het proces van opvoeding en onderwijs is geen maakproces. De houding van de leraar of opvoeder, zijn ethos, is daarbij cruciaal, meer dan het toepassen van (wetenschappelijke) kennis.
450.41 --- Opvoedkunde --- Onderwijs --- Leraren --- Onderwijsfilosofie --- opvoeders --- Educational sciences --- leraren --- opvoeding --- leraren-leerling relatie --- opvoedkunde --- onderwijs --- leraarschap --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en opvoeding --- lerarenberoep --- pedagogiek
Choose an application
#GSDBP --- #GBIB:IDGP --- opvoeding --- onderwijs --- pedagogiek --- opvoedkunde --- 432 --- 37.017 --- theoretische opvoedkunde --- Opvoedingsidealen --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 37.017 Opvoedingsidealen
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn gestoeld op een drietal pedagogische principes: elk kind is opvoedbaar, elk kind kan en wil leren en een kind wil het zelf doen. Dit boek helpt aankomende onderwijsgevenden bij het vormen van eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. Door middel van casussen uit twee eeuwen schoolpedagogiek wordt teruggegrepen op herkenbare praktijksituaties. Er komt op verhalende wijze een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actuatliteit van opvoeding en onderwijs. Door het werken met concrete, aan de onderwijspraktijk ontleende casussen wordt steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk gelegd.
Pedagogie --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- pedagogiek --- 431 --- 432 --- Comenius, Johan Amos --- Dewey, John --- Didactische werkvormen --- Freinet, Célestin --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Korczak, Janusz --- Leerinhoud --- Leren --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijstheorieën --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingstheorieën --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- 472.1 --- 472.2 --- Basisonderwijs --- Differentiërend onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Klassikaal onderwijs --- Leerinhouden --- Omgevingsonderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Rechten van het kind --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie ouder - school --- Taakgericht werken --- 472 ) Lager onderwijs --- 472 --- basisonderwijs --- basisschool (ler) --- didactische werkvormen --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- kinderen --- kinderrechten --- klassikaal onderwijs --- leerinhouden --- leren --- opvoeden (ler) --- opvoeden tot burgerzin --- opvoeding --- pedagogie (ler) --- relatie onderwijs-maatschappij --- relatie ouders-school --- taakgericht onderwijs --- Theoretische opvoedkunde --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Onderwijskunde)
Choose an application
433 --- opvoedkunde (ler) --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Choose an application
Elke school heeft een pedagogiek. De pedagogiek gaat niet alleen over het wat (de leerinhoud) en het hoe (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook van het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee een noodzakelijk onderdeel van de professionele bagage van niet alleen elke leraar, maar van ieder die zich met het onderwijs bezighoudt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld. De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd. Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren. (Bron: covertekst)
Basisonderwijs ; Nederland ; geschiedenis --- Historische pedagogie --- Onderwijskunde
Choose an application
Elke school heeft een pedagogiek. De pedagogiek gaat niet alleen over het wat (de leerinhoud) en het hoe (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook van het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee een noodzakelijk onderdeel van de professionele bagage van niet alleen elke leraar, maar van ieder die zich met het onderwijs bezighoudt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld. De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd. Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren.
History of education and educational sciences --- Educational sciences --- Pedagogiek --- Onderwijskunde --- Schoolpedagogiek --- Lerarenopleiding
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Schoolpedagogiek laat zien dat opvoeding en onderwijs gestoeld zijn op drie pedagogische principes: elk kind moet worden opgevoed, elk kind kan leren en wit daarbij zelf actief zijn. Het helpt onderwijsgevenden in opleiding bij het vormen van hun eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. In Schoolpedagogiek komen studenten in aanraking met klassieke pedagogische denkers a en Ligthart. Maar dit boek ontsluit ook nieuwe wegen door in te gaan op het baanbrekende werk van pedagogen en psychologen als Dewey, Vygotskij, Korczak, Oury en Meirieu en van denkers als Arendt en Lacan. ELk hoofdstuk begint met een startcasus waarin een praktijksituatie uit heden of veleden wordt gepresenteerd. Op verhalende wijze komt een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actualiteit van opvoeding en onder wijs. Steeds wordt de koppeling gelegd tussen theorie en praktijk. (Bron: covertekst)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|